Røvær

Tur til Røvær 4. september 2016

Vi var 9 urtedamer som tok Kystbussen til Haugesund. To stk kom senere – så vi var 11 urtedamer totalt som var på tur til Røvær denne helgen.

Fra Haugesund gikk turen med Skyss båten i frisk vind til Røvær – De to som kom etter kom med siste båten i god tid til kos og snakk. Alle ble vel mottatt på Kulturhotellet som lå smukt til ikke langt fra havnen. Hotellet var ny innredet med lyse rom og en flott spisestue.  Turen fra havnen til hotellet tok ca 15 min – og ga et  inntrykk av storslått med røff natur med utsikt til havneinnløpet og tettstedet ( sentrum) på Røvær.
Om kvelden var det skalldyrsbord og deilig dessert.

Vertinnen Reidun

Lørdag morgen våknet vi til frisk vind og regnskur. Etter en deilig frokost var alle klar for rundvisning på øya. Vi møtte opp ved «kirken»/misjonshuset og gikk deretter rundt tettstedet med skole og idrettsplass til museet. Her fikk vi et innblikk i det til tider svært barske liv på øya. Beretningen om Røværulykken d. 13.10.1899 er en beretning om en gravferd som gikk helt galt. Skipet kom opp i en storm og 30 mann, kvinner og barn druknet. Alle familier på øya ble berørt og mange gikk svært så vanskelig tid imøte. Det var tydelig at ulykken stadig ikke var glemt og at den ble holdt levende i de berørte familier. – det var ikke lengre siden enn at mange husket at besteforeldre/oldeforeldre forsvant

Etter omvisning her gikk vi sammen en tur rundt øya – merket godt at vinden tiltok – og fikk en fornemmelse av at «stormen» kan komme brått på. – Da vi kom tilbake til hotellet til lunsj – fik vi beskjed om at skyssbåten var innstilt – og at der ikke ble flere fergeturer den dagen. Det ble målt opp til  6-7 m høye bølger.
Alle tok dette med stoisk ro – noen tok en ny tur rundt til den andre siden av øya – vinden var svært barsk – men flott opplevelse å se øya i storm.
Vi ble tatt godt vare på av vår vertinne Reidun og hadde en svært hyggelig kveld sammen.
Neste morgen hadde sjøen slått seg til ro – og vi kunne igjen sette nesen hjemover  – med minner om

Røvær en liten øy i havgapet, en storm, en storopplevelse rikere.